G Adventures - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Wilma Farla - WaarBenJij.nu G Adventures - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Wilma Farla - WaarBenJij.nu

G Adventures

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

29 December 2013 | Zambia, Livingstone

Alweer een week voorbij. Het gaat echt snel.
Afgelopen week heb ik een tour gedaan van G Adventures van Johannesburg naar Livingstone.

Vorige week zaterdag was me laatste dag in het wildlife centrum Glen Afric (ohh wat mis ik het).
Van iedereen afscheid genomen :'( wat echt niet leuk was en werd samen met Hilde opgehaald. Hilde werd eerst weg gebracht naar het vliegveld en daarna werd ik naar me hotel gebracht waar ik me eerste meeting zou hebben met g adventures. Het was voorde chauffeur nogal een beetje zoeken en werd ik eerst bijna bij het verkeerde hotel afgezet maar gelukkig zag hij het zelf ook optijd en werd ik wel op het goede adres afgeleverd.

Heerlijk een douche genomen en zonder paddestoelen deze keer. Had ik al verteld dat we bij Glen Afric paddestoelen in de douche hadden? Hihi
En even later kwam ook me kamergenoot. Ze komt uit Australië en met haar deel ik de hele tour de tent enz.
We hadden de meeting en de groep bestaat uit 21 mensen :/
Ja nogal een grote groep.
De volgende dag vertrokken we na het ontbijt met de grote truck naar onse eerste bestemming Botswana. Eerst natuurlijk nog even de grens oversteken en als we goed door konden rijden en we voor 5uur op de camping waren konden we nog een game drive doen in een park waar de neushoorn leeft. Zooo graaf!!
Maar helaas waren de goden ons niet goed gezind en toen we bij de grens van Botswana was het echt mega druk. We hebben in de rij gestaan en gestaan en gewacht en gewacht. Uiteindelijk moesten we bijna duwen om door de deur te kunnen. Ik had een beetje het gevoel dat ik op lowlands was en in het voorste vak bij de alpha tent wilde komen. Voor mensen die daar zijn geweest weten dus hoe het er hier ook een beetje aan toeging.
Toen kwam onze tourgide met dat hij heeft kunnen regelen dat we niet meer in de rij hoefde te staan en dat we dus door konden. Alle paspoorten waren gestempeld en weg gingen we.
Alleen wel heel erg jammer dathet 5UUR LATER WAS!! Dus geen neushoornen voor ons :'(
Wat we allemaal echt heel erg jammer vonden want dit was onze enigste kans. De rest van de tour zien we ze niet. Dubbel :'( :'(
We reden door naar een ander kamp die dichterbij was en moesten we onze tenten snel in het donker opzetten. Gelukkig hoefde we niet voor ons eten te zorgen. Er was een buffet geregeld.

Omdat we achterliepen op schema moesten we de volgende dag om 4uur ontbijten en reden we om 5uur weg.
Je begrijpt wel dat iedereen in de truck in slaap viel zodra we het terrein hadden verlaten.
Ergens tussen autoweg en autoweg met veel weilanden zagen we een baby ezeltje die een stuk ijzerdraad omzich heen had. We besloten te stoppen en te kijken of we het beestje konden vangen en helpen. Helaas waren er na ik dan nog maar 3 andere mensen die mee hielpen dus je raad het al. Het beestje zette zich op het lopen en we waren met te weinig om hem in te kunnen sluiten.
We reden verder en kwamen na een tijdje aan in het stadje main.
Daar konden we eventjes winkelen als we wilde en geld wisselen van de rand naar de pula.
Je kon er hier ook voor kiezen om met een klein vliegtuigje over het delta gebied te vliegen. Delta is een plek waar veel wilde dieren leven.
Ik heb daar toen niet voor gekozen want de volgende dag zouden we daar zelf heen gaan.

De volgende ochtend hadden we onze spullen gepakt voor 1nachtje in de delta. We reden naar een dorpje waar de lokale mensen ons mee zouden nemen. We werden het delta gebied ingebracht in van die kleine bootjes (soort kano). Er paste 2 mensen in en onze gids. Het was een boottochtje van 1,5uur en heerlijk ontspannend. We hadden in main allemaal een paraplu gekocht want die had je wel nodig om je te beschermen tegen de zon. Dat is nog eens een andere reden om een paraplu te gebruiken.
Eenmaal daar onze tenten opgezet en hadden we een paar uurtjes vrij. Ik heb samen met een paar andere nog even in de delta rivier gezwommen. Er was wel steeds een gids bij want het is en blijft een soort van wildernis en er zwemmen ook krokodillen en nijlpaarden. Toen het ietjes koeler werd gingen we in kleine groepjes een stukje hiken.
Tijdens de wandeling zagen we een wildebeest, een soort van leguaan, antilopen, zebra's, wrattenzwijn en een olifant.
De zon ging al snel onder en moesten we terug naar het kamp.
Daar stond het eten voor ons klaar en na het eten werd er voor ons gezongen en deden we allerlei raadseltjes met elkaar. Een heerlijke kerstavond.

Kerstmis!!
We werden wakker in ons tentje midden in de delta. Onze spullen pakken en nog 1keer van ons toilet genieten wat een gat in de grond was en dan naar de bootjes voor onze terug reis.
We deden weer een korte shop stop en dat deden we omdat we kerstmis gingen vieren. We hadden lootjes getrokken en moesten voor 50pula iets kopen.
In de volgende camping gingen we eerst van het zwembad genieten en daarna de cadeautjes uitpakken. Ik heb een ketting van iemand gekregen. Ik weet nog steeds niet van wie.
Die avond werd er een kerst dinee voor ons geregeld en dat kwam goed uit want ons groepje had kook dienst.
Elke dag doe je iets anders; koken, opruimen, inpakken of afwassen.
Na het etentje nog erg lang ee drankje gedaan aan de bar.

Na ongeveer 2uurtjes te hebben geslapen gingen we verder naar de volgende camping ergens in Botswana.
Daar aan gekomen hadden we weer een paar uurtjes vrij en hebben we weer schandalig in het zwembad gelegen en zijn daarna met zijn alle een boot tochtje gaan maken. Tijdens ons tochtje zagen we krokodillen, nijlpaarden, olifanten, antilopen, apen en volgens mij nog meer maar die waren op een redelijke afstand.

Het is alweerde 27ste en reden we naar de volgende grens overgang van Zambia.
En deze keer duurde het maar 1,5uur!!
Jheee....
Dus hadden we alle tijd om naar de Victoria Falls te gaan. Het was echt prachtig om te zien. Je wordt ook redelijk nat tijdens de route dus je moest nog uit kijken met je camera.
Eenmaal aangekomen op onze bestemming (waterfront) konden we ervoor kiezen om in onze tenten te slapen of iets meer te betalen en een kamer nemen en aangezien het regende besloot ik samen met alyssia een kamer te nemen.
Eindelijk na een week weer een bed!!
's avonds zijn we met bijna de hele groep uiteten geweest en hebben we nogal bijzondere dingen gegeten. Eerder deze week kregen we al de kans om een rupsen te eten. Toen had ik dat niet gedaan maar deze keer kon ik niet achter blijven. Ze smaakte nog niet zo slecht maar toen kwam mijn bestelling....
Krokodillen staart!
Erg lekker maar taai vlees.
Die avond heerlijk in een bed geslapen.

De volgende dag was me laatste dag van de tour. Ik had nog wel wat leuks voor de boeg.
In de ochtend ging ik samen met Diyana en haar vriend Lars (beide uit bremen) Wild Water Raften!!
Eerst kregen we informatie van wat te doen als je in het water terecht komt en kregen we onze reddingsvesten en helmen. En opweg naar de Victoria Falls.
Eerst nog een stukje naar beneden lopen en daar lagen ze hoor. De mooie gele boten. We kregen in de boot nog een paar instructies en toen waren we klaar om te gaan. Naast onze gids zaten we samen met 3 mannen uit de usa. Het eerste stuk was het zwaarst. We moesten voorbij een stroming komen. Bij de 1ste keer viel Lars eruit, de 2de kerr lukte het ook niet maar bij de 3de keer kwamen we er door heen.
Andere boten kiepte om en verloren ook een paar mensen. Tijdens de hele trip had je 10 plekken waar je de sterke stromingen had. Wij zijn (als enigste) niet 1keer om geslagen. We zijn wel in totaal 3 mensen verloren. Zelf ben ik er niet uitgevallen, toch best knap.
We kwamen ook op een stukje waar de stroming niet zo sterk was en kon je zwemmen dus sprongen we met zijn alle het water in. Wel met onze reddingsvesten en helmen op natuurlijk.
We hadden maareen halve dag geboekt en halverwege gingen we eruit en gingen we terug naar het hotel voor een lunch en om de video te zien. In de auto had ik een jongen naast me zitten waarvan zijn schouder uit de kom was geweest tijdens de rafting, iehhhh...
Naast een paar blauwe plekken markeer ik niks.

Na de lunch gingen we met zijn 3en en met paul naarde brug bij de Falls die de grens was tussen Zambia en Zimbabwe.
Paul, Lars en ik hadden ons voor nog iets opgegeven, maar wat.....??
Jawel de bungee jump van 111 meter hoog van de Victoria Falls Brug.
Paul ging als eerste en het zag er erg makkelijk uit, mmmhh.
Toen was ik aan de buurt en OMG ik was zo bang. Maar het gaat best snel. Ze houden een praatje met je als ze je vastbinden. Ze helpen je naar de rand en zeggen dan dat ze gaan aftellen en dat je dan moet duiken. Ik zat alleen maar met me hoofd bij het duiken. Wat, hoe dan!
Daar stond in dan met me armen trillend in de lucht en telde ze 5,4,3,2,1 en DUIKEN.
Op de video die ik later terug keek zag ik dat het geen mooie duik was maar ik heb het wel gedaan. Ik kan me nog herinneren dat ik in het begin nog bang was want je ziet de rivier steeds dichterbij komen. Gelukkig is de angst snel weg en kan ik alleen maar zeggen hoe geweldig en gaaf dit was!!!!!!!
Ben mega blij dat ik het gedaan heb :D
Na mij was Lars en hij gedraagde zich een stuk stoerder dan ik deed. Ik gilde namelijk de hele weg naar beneden.

Na onze avonturen van vandaag gingen we terug naar ons hotel. Daar nam ik van de groep die doorging naar de volgende tour afscheid. Ik zelf verblijf 2 nachten in een hostel in Livingstone.

Vandaag is dan me laatste hele dag in Afrika.
Morgen vertrek ik naar Perth waar ik 31 december om 12uur in de middag aan kom. Ik weet nog niet wat ik allemaal ga doen maar ik probeer jullie op de hoogte te houden.

In ieder geval alvast een Hele Fijne Jaarwisseling!!!!!!
XX


  • 29 December 2013 - 21:29

    Opavan3:

    Hee stoere Wilma,
    Aan je schrijven merk ik dat je geniet voor 10. Raften en zwemmen in dat soort landen zou ik nooit durven en dan ook nog ff een duik van 111mtr, petje af. Veel plezier bij het volgende gedeelte van je trip

  • 30 December 2013 - 19:03

    Helma:

    Hi Wilma,

    Ik denk dat je al in het nieuwe jaar zit, als je dit leest. Ik vind jou reisverslag heerlijk om te lezen. Wat doe je enorme leuke ervaringen op. Heel veel plezier in het grote Australië.
    Ik zie uit naar je vervolg verhaal. Oh en niet te vergeten een heel goed en succesvol 2014!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Een lang gewenste droom komt uit. Voor een aantal maanden reizen! Via waarbenjij.nu zal ik proberen om jullie op de hoogte te houden over mijn reisverhalen. Vertrek: 27 november 2013 Terug: 9 juli 2014 Waar heen: Afrika, Australië, Nepal & Thailand. Veel liefs Wilma

Actief sinds 10 Okt. 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 7907

Voorgaande reizen:

27 November 2013 - 09 Juli 2014

My Journey!

Landen bezocht: