Glen Afric week 1 - Reisverslag uit Hartbeestfontein, Zuid-Afrika van Wilma Farla - WaarBenJij.nu Glen Afric week 1 - Reisverslag uit Hartbeestfontein, Zuid-Afrika van Wilma Farla - WaarBenJij.nu

Glen Afric week 1

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

15 December 2013 | Zuid-Afrika, Hartbeestfontein

Een samenvatting van week 1 in het wild life centrum Glen Afric.
Ik ga hier 2 weken vrijwilligerswerk doen.

Na een korte vlucht van kaapstad naar Johannesburg werd ik naar het plaatsje Hartbeestpoort gebracht.
Hier worden zieke of gewonde dieren binnengebracht en als het even kan weer in het wild vrij gelaten. Sommige dieren kunnen helaas niet terug en verblijven dan hun hele leven hier in het centrum.

Maandag: s ochtends worden eerst de paarden stallen en het olifanten verblijf schoongemaakt. Daarna is het ontbijt en op maandag noemen ze het een shittyday want dan worden alle verblijven schoongemaakt. Dus gingen we langs de leeuwen, tijgers, hyena, cheeta's, luipaard enz om alle shit (poep) van ee afgelopen week op de ruimen. De dieren worden dan natuurlijk wel netjes in hun binnenverblijf gestopt. Anders kunnen wij niet naar binnen ;)
De paarden die hier worden gehouden zijn er eigenlijk alleen voor vlees voor de leeuwen. Om de zoveel weken wordt er 1 geslacht. Omdat ze eigenlijk voer zijn betekent het niet dat ze niet goed worden behandeld. Ze krijgen echt de beste zorg.
Wij als vrijwilligers hebben hebben ook de zorg voor 2 leeuwen welpjes. Die moeten we elke ochtend en avond eten geven en proberen ze nog zo sociaal mogelijk te houden.
Ze heten samba en sacha.

Dan even een kleine info over de aantal vrijwilligers hier: 2 uit Brazilië - maria en marianna. 2 uit Denemarken- line en anja. 1 uit polen- karolina. 2 uid zuid afrika- asly en reece. 1 uit Sydney- ali. 1 uit Noorwegen- hilde. 1 uit Argentinië- lorena. 3 uit Engeland- sheila, billie en nick.
Ik hoop dat ik niemand ben vergeten. We zijn in totaal met 14 vrijwilligers.

Dan heb je ook nog de mensen die de leiding over ons hebben. Dat is lis. Zij is zeg maar het hoofd. Dan heb je bainet en cosmos zij geven elke dag de opdrachten die we moeten gaan doen.

Dinsdag: Het begon met regen en het eindigde met regen.
We hebben deze dag echt bijna niks kunnen doen dus was het best wel saai. De ochtend was wel heel leuk want we mochten mee met de olifanten wandeling. We stonden om 6.45uur klaar en zijn samen met de olifanten de berg op geklommen. Het was echt geweldig en we mochten ze aanraken en natuurlijk foto's maken. Ondanks de regen fantastisch. Maar ik ga het volgende week denk ik weer doen. Hopelijk schijnt dan de zon.
In de avond hadden de werknemers een feestje een soort kerstdiner en wij als vrijwilligers waren ook uitgenodigd.
Het was leuk om te zien dat de vrouwen afrikaans gingen dansen en ze gaven een hele show!
Niet al te laat gemaakt natuurlijk want morgen ochtend weer vroeg op om te werken.

Woensdag: Echt de geweldigste dag tot nu toe. Na de paarden en de olifanten verblijven schoon te hebben gemaakt nam lis ons mee op een lion walk. Dat houdt in dat je een stukje cgaat lopen met een leeuw.
We namen Sheba een leeuwin van 1,5 jaar oud mee en een stukje buiten de farm lieten we haar los en liepen we met haar mee. Bainet en lis waren er de hele tijd bij en ze luistert erg goed naar hun. Ze durven niet te zeggen hoelang dit nog zo blijft want het kan zomaar zijn dat het over een paar maanden niet meer kan.
We mochten foto's maken en als ze heel dichtbij kwam kon je haar aanraken wat ik zeker heb gedaan!!!!!
En voor wie de foto's op Facebook hebben gezien. Ze kwam echt zo dichtbijen de ffoto's zijn niet ingezoomd.
Na de wandeling kregen we een rondleiding over de farm en vertelde lis overde dieren die hier zaten.
Ik ga kijken wat ik nog weet.
Leeuwin: sheba 1,5jaar oud. Mega goed karakter en ook erg mooi. Ze willen misschien met haar gaan fokken.
Leeuwin Flora 3 jaar oud en is een witte leeuw maar geen echt ivm haar gele ogen. Ze is vaak bang voor haar eigen schaduw.
Leeuw Bar is een echte witte leeuw. Heeft blauwe ogen en ze willen ook met hem gaan fokken.
Dan heb je verder nog 6 andere leeuwen maar daar weet ik de namen niet meer van.
Cheeta's oliver en bailey. Bailey heeft 3 poten omdat hij vroeger in het wild ooit gegrepen is door een leeuw. Hij is halftam en je kan hem dus ook aanraken (wat ik zaterdag gedaan heb)
Luipaard waar ik de naam van kwijt ben maar zij komt uit een nest waar ook zwarte luipaarden in voorkomen dus ze is een bijzonder exemplaar.
Hyena roxy. Ze is geweldig. Kan soms aangeraakt worden en is verder echt een pracht beest om te zien.
Tijgers zijn 2 zusjes. Ben de namen kwijt maar ze zitten hier omdat ze anders naar china werden overplaatst en wie weet wat er dan met ze zou zijn gebeurd.
Dan natuurlijk de 2 welpjes. Samba en sacha. Je kan met ze spellen maar wees wel voorzichtig voor je voeten. Hahha
Verder zijn er nog 7 struisvogels, 3 olifanten, 5 giraffen, 3 nijlpaarden, 2 paarden, +/-8 zebra's, gnoe's, antilopen, zwijnen, ezels, heel veel volgens en nog meer insecten. Omg ze zijn soms zoooo groot en ik wordt gek van de vliegen en de muggen. Heb nu al 21 muggenbulten grrr....
Na de lunch was het onze taak om de struisvogels te verplaatsen naar hun nieuwr verblijf. We maakte van alle vrijwilligers een kring en probeerde de struisvogels in het midden te houden. Maar ze zijn groot en eng. En ze probeerde natuurlijk meerdere keren te ontsnappen en ohja ze zijn ook erg sterk en dom. Hahha
maar het is ons gelukt om ze in het nieuwe verblijf te krijgen. Zucht.
We waren nog niet klaar die dag want we moesten het hek van de struisvogels versterken met stenen die we in de omgeving moesten gaan zoeken.
En na dat alles op zo'n warme dag gingnen we nog opzoek naar een wrattenzwijn familie waarvan 1 jong mank liep. We waren met 14 vrijwilligers, 4 medewerkers en 2 auto's en we hebben mega hard gerend maar we hebben het jong niet kunnen vangen. Over een paar dagen nog een keer proberen. We doen het niet gelijk de dag erna want we willen niet dat de familie gaat verhuizen (er zit geen hek om het centrum heen. Ze kunnen dus gewoon weg als ze willen).

Donderdag: We hadden een uitje met de groep en gingen naar een aapen verblijf in de buurt. Een soort apenheul. Het was natuurlijk leuk om te zien en we kregen een rondleiding van een van de medewerkers. S middags kregen we de taak om bomen met giftige bloemen eraan te verwijderen in de omgeving.
Het was best zwaar werk maar dit moet ook gebeuren want als de dieren die hier leven ervan eten kunnen ze eraan dood gaan.
Maar het weer hier in afrika kan ineens omslaan dus helaas ging het na een uurtje regenen. Wat erg en moesten we stoppen.
Snel moesten we de dieren voeren en sommige dieren binnen zetten.
Ik ging mee om de leeuwen de voeren. We moesten stukken vlees over het hek gooien en ik weet niet of jullie nog weten wat ze krijgen. Jawel paard.
Dus je weet wat ik over het hek heb moeten gooien iehhhh...

Ohja woensdag hebben we allemaal iets verkeerd gegeten en donderdag waren er 14 vrijwilligers met voedsel vergiftiging. Niet leuk. Gelukkig voelde we ons vrijdag alweer beter.

Vrijdag: Voor de verandering moesten we iets anders doen in de ochtend. De mestkar moest gelergd worden. Joepie!!
Ik kan gelukkig goed tegen de stank maar OMG dit was niet leuk.
Nadat ging ik samen met anja en marianna een sprong in het zwembad nemen. Heerlijk die verkoeling.
We hebben verder nog gewerkt in het nieuwe struisvogel verblijf want die is nog niet 100% klaar. En in de middag mochten we weer een lion walk doen maar deze keer met de 2 welpen. Super schattig!!

Zaterdag: we begonnen de dag met een mooie wandeling de berg op. (Hiking) we deden het zo vroeg mogelijk ivm met de hitte hier. Maar toch het was echt mega warm en toch best zwaar. Ik denk dat ik nu alweer bijna geen conditie meer heb.
Na de ochtend wandeling mochten we foto's maken met bailey de cheeta.
De foto's komen nog op facebook maar ik heb hem kunnen aaien als een gewone huiskat. :D
En toen we dachten dat we klaar waren kregen we te horen dat 1 van de struisvogels ontsnapt was. Neeeeee
Gelukkig liep ze rond langs het verblijf en was het makkelijk om haar weer naar binnen te krijgen.
Ik heb staan rammelen met voer alsof me leven ervan af hing. Best eng als zo'n groot beest op je af komt rennen.
Maar ik leef nog :)

S avonds een paar drankjes gedaan met de vrijwilligers en op zondag hebben we vrij en heb ik de hele dag bij het zwembad gelegen.
Ik ben weer verbrand (het zal eens niet zo zijn) en dat met factor 50.
Maarja ooit wordt ik bruin hoop ik.

Ik hoop dat jullie kunnen genieten van de verhalen.
Ivm dat je moet betalen voor je wifi kan ik niet zo vaak iets schrijven. Maar ik ga toch proberen om het vaker te doen want dit is echt een mega lap tekst.

Knuff Knuff uit Afrika

  • 15 December 2013 - 16:15

    Opavan3:

    Nah, ik ga niet meer reageren. Jaloers.........

  • 15 December 2013 - 16:29

    Roos:

    Gelukkig heb je een hekel aan paarden ;)
    Onwijs gaaf allemaal weer natuurlijk, bewaar het adres maar voor me!
    Have fun en geniet!!!

  • 15 December 2013 - 20:12

    Uana:

    Zo.. Heb even al je verslagen gelezen! Leuk hoor! Geniet er maar heel veel van.. Have fun!

  • 16 December 2013 - 07:39

    Chantal:

    Super gaaf wil.
    En wat een dommen struisvogels hihi.
    Maar je heb me pa en me tante,s gezien hihi.
    Meis echt super leuk je verhalen om te lezen.

  • 17 December 2013 - 20:03

    Jolanda:

    Wat een avontuur! Had je dat gedacht? Dat je met een leeuw aan de wandel zou gaan? Ik vind je een held. O ja, dat bruin worden komt wel goed. Zelfs Roos was na haar 2 maanden stage in Spanje prachtig bruin ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Een lang gewenste droom komt uit. Voor een aantal maanden reizen! Via waarbenjij.nu zal ik proberen om jullie op de hoogte te houden over mijn reisverhalen. Vertrek: 27 november 2013 Terug: 9 juli 2014 Waar heen: Afrika, Australië, Nepal & Thailand. Veel liefs Wilma

Actief sinds 10 Okt. 2013
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 7898

Voorgaande reizen:

27 November 2013 - 09 Juli 2014

My Journey!

Landen bezocht: